Rajd Dakar – historia najtrudniejszego wyścigu

Rajd Dakar – historia najtrudniejszego wyścigu

Niebezpieczne bezdroża, piasek, kurz, wydmy, wysoka amplituda temperatur i śmierć czekająca na nieuważnych. Można by pomyśleć, że są to wystarczające sygnały ostrzegawcze, aby omijać takie niebezpieczne dla zdrowia miejsca. Człowiek nie jest na szczęście istotą logiczną i gotów zaryzykować wiele dla dreszczyku adrenaliny i chwały podczas wręczania nagród zwycięzcom. Z tego powodu słynny Rajd Dakar od wielu lat cieszy się niesłabnącą popularnością miłośników sportów motoryzacyjnych, którzy z zapartym tchem podziwiają śmiałków przemierzających niebezpieczne bezdroża.

Początki tych zawodów są dosyć niespodziewane. Pierwszy pomysł do organizacji tego typu przedsięwzięcia pojawił się w umyśle Francuza Thierry’ego Sabine podczas rajdu Abidżan-Nicea w roku 1977 zboczył z właściwego szlaku. Błąkając się po bezdrożach Libii Thierry doszedł do wniosku, że jest to świetne miejsce do zorganizowania podobnego rajdu. W zaledwie dwa lata później pierwsza edycja Rajdu Paryż-Dakar ruszyła. Wzięło w nim udział 182 pojazdów i ekip, w których skład wchodzili kierowcy, piloci, mechanicy i wiele innych specjalistów. Ciężki dystans 10 000 km pokonało ostatecznie zaledwie 74 pojazdów. Potwierdzając w ten sposób tezę, że jest to sprawdzian wytrzymałości zarówno dla kierowców jak i ich pojazdów. Zwycięzcami pierwszej edycji byli Francuzi Alain Genestier i Joseph Terbiaut. Ukończyli trasa zasiadając w samochodzie marki Range Rover. Trasa nie raz przebiegała przez tereny nie tylko niebezpieczne jeżeli chodziło o warunki naturalne, ale również niespokojnie politycznie. Z powodu lokalnych konfliktów i wojen między poszczególnymi frakcjami społeczeństw lub nawet walk terytorialnych trzeba było modyfikować trasę rajdu. Pierwsza poważna zmiana nastąpiła w roku 1995 kiedy rajd rozpoczęto w Grenadzie i zakończono w Dakarze. Długość nie uległa większej zmianie w stosunku do pierwszej edycji ponieważ całość trasy wynosiła 10 109 km, ale tendencje z ubiegłych lat naciskały na wydłużenie rajdu, nawet do 15 000 km w roku 1986. Linia startowa wróciła do Paryża dopiero w 1998 roku. Nie trwało to jednak długo ponieważ ten precedens rozpoczął fale zmian jakie przeszły po całej organizacji imprezy. W 2009 roku rajd opuścił kontynenty Europy i Afryki na rzecz Ameryki Południowej i do dziś jego trasa przebiega między innymi przez Argentynę.

Samochody biorące udział w Dakarze podzielone są na cztery kategorie: motocykle (razem z dwuśladami posiadającymi boczny wózek), quady, samochody (w tej klasie mieszczą się zarówno tzw. buggy jak i niewielkie ciężarówki) i ciężarówki. Wielu producentów traktuje rajd jako doskonałą okazję na przetestowanie różnych rozwiązań konstrukcyjnych w trudnych warunkach.

Pierwszy start Polaków w Dakarze datuje się na rok 1987, jednak dopiero w 2012 pilot Dariusz Rodewald przekroczył linię mety w zwycięskiej ciężarówce IVECO Powerstar. Największym sukcesem kierowców była wygrania Rafała Sonika, który na kładzie Yamaha Raptor 700 jako pierwszy dojechał do mety w roku 2015.

Rajd ma również swoje ciemne oblicze, według organizatorów pomimo wprowadzania licznych środków bezpieczeństwa we wszystkich latach zginęło 54 osób.

Niebezpieczne bezdroża to trudny sprawdzian, który nie wszyscy kończą i to dlatego właśnie Dakar co roku kusi kolejnych śmiałków do stawienia mu czoła.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Autolawety-poznan, specjalizującą się w wynajmie, sprzedaży i holowaniu aut.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.